Josef Němec

Hledej a bude nalezeno

11. 03. 2017 13:25:27
Odpradávna se říká, že kdo hledá a jde si za svým snem, tak najde a splní si jej. I kdyby se mu to nakonec nepodařilo, může si říct, že do toho dal opravu všechno. Nevzdal to na začátku jako jiní před ním.

Dostala se mi do rukou kniha, která o tom právě vypráví. Kosti svaté Brigity, jak se dílo jmenuje, líčí životní osud zasvěcené sestry Deirdry, jež se skoro nic nedaří. Všechno v životě pokazila, a jestli se jí nepodaří úspěšně vyšetřit zmizení toho nejcennějšího, co jejich kostel a společenství má, musí odejít. Zbavit se toho posledního, co ji ještě zbylo.

Nečekejte detektivku v pravém slova smyslu, protože tady jde spíše jen o „dobrodružné trampoty“ hrdinky, kterou se mi nepodařilo vůbec poznat. Žádné, opravdu žádné, napětí jsem během četby nezažil. Dokonce ani v době, kdy se Deirdra dostává do nějakého toho „nebezpečníčka“. A přitom to od prvních stránek vypadalo, že by příběh mohl mít navíc. Ale nekonalo se. Autor nedokázal čerpat ani z toho keltského prostředí, do kterého vše zasadil. Mrzuté!

Přeci jen jsem tam ale dokázal najít něco pozitivnějšího. Líbil se mi hypotetický svazek mezi dvěma hrdiny, kdy si člověk přál, aby skončili spolu, a přesto bylo jasné, že to tak být nemá. V knize je více popisu a přímé řeči, než podstatné akce která by nás nutila k tomu, abychom se někdy do příběhu chtěli vrátit.

*

Vkládala jsem tolik naděje do toho, že bude Lorcan ty kosti mít a všechny naše potíže skončí. Zvedl se z křesla a postavil se přede mě. Položil mi ruku na paži jako otec utěšující dceru.

„Mrzí mě, že jsem ti nemohl pomoci, Deirdre. Vím, jaké to pro tebe musí být zklamání, že jsi vážila celou tu cestu zbytečně.“

Zvedla jsem se. „Byl jsi nanejvýš laskavý, můj pane. Děkuji ti za pohostinnost. S tvým svolením vás opustím, abyste mohli dojíst večeři.“ Lorcan se usmál a vlídně na mě pohlédl.

„Co tě vede k představě, že tuhle místnost opustíš živá, moje milá?“

*

Slabší průměr knihy od Philipa Freemana, která nejspíš nebude jediným českým překladem, jak je avizováno na obalu. Irsko, Keltové, šesté století...to všechno zní dobře, jenže pojetí nebylo zrovna ideální. Možná se v dalším pokračování spisovatel zlepšil, ale nejsem si jist, jestli to budu zrovna já, kdo si jej dobrovolně znovu pořídí, aby se o tom mohl přesvědčit. Velká škoda!

Název knihy: Kosti svaté Brigity (Saint Brigid's Bones)

Autor: Philip Freeman

Nakladatelství: Knižní klub

Vydáno: únor 2017

Autor: Josef Němec | karma: 8.04 | přečteno: 192 ×
Poslední články autora